Dedina sa vyľudňuje. Letmá prechádzka obcou obnaží problémy: mladí odchádzajú a starším je ťažké zaplatiť účty a opravy vo viacgeneračných domoch. Domy a byty sa vyprázdňujú: niektoré ostávajú prázdne a iné sú odkúpené ako dovolenkové sídla ľuďmi odinakadiaľ, večne zívajúce prázdnotou a pátosom rokov minulých. Mnohé sú odkupované občanmi zo sociálne znevýhodnených rodín, s problémami, ktoré s tým súvisia. Je ťažké nájsť si prácu. Pracovať v centre kúpeľníctva vo Vysokých Tatrách častokrát znamená zmieriť sa s minimálnou mzdou: veľké peniaze prúdia úplne inam. Vzdelávanie je známym a všeobecne uznávaným kľúčom, ako špirálu neúspechu zastaviť: vzdelanejší ľudia vytvárajú pracovné príležitosti sebe aj iným, alebo sa zamestnávajú za vyššie mzdy, a svojim deťom dožičia kvalitného vzdelania a šancí na ďalší úspech. Úspešné príbehy biznisu prameniace z lepšej vzdelanosti roztáčajú špirálu úspechu do budúcnosti. Prinášajú lepšiu predpoveď pre celý región.
Obec Štrba je zriaďovateľom Základnej školy v Štrbe, a jej deväťročný vplyv na žiakov je kľúčový v nasmerovaní ich budúcnosti. O to ťažšie sa číta, že škola zaostáva vo výsledkoch za inými školami v okolí. Testovanie 5 a Testovanie 9 (inak známe ako Monitor) je hodnotením úspešnosti žiakov v piatom a deviatom ročníku základnej školy a ukazovateľom kvality výučby na danej škole. Je nielen odzrkadlením samotného vyučovania, ale tiež socio-ekonomických pomerov a problémov, s ktorými sa populácia obce či mesta stýka. Je skľučujúce, že verejne dostupné výsledky ZŠ v Štrbe zaostávajú za výsledkami iných škôl v okolí, a to napriek výbornej štartovacej čiare: bývalá stredisková obec s napojením pre rýchliky a na diaľnicu, s relatívne malým podielom sociálne odkázaných občanov. V nasledujúcej tabuľke nájdete porovnanie deväťročných škôl v regióne na západ od Popradu podľa údajov zo stránky www.ineko.sk – Hodnotenie škôl (2017 – 2020):
Zdroje:
https://skoly.ineko.sk/porovnanie/?r=2020&s=2991,2994,2940,2979
https://skoly.ineko.sk/porovnanie/?r=2020&s=2986,2988
Z dát vyplýva, že podľa výsledkov testovania piatakov a deviatakov, žiaci Základnej školy v Štrbe zaostávajú za tými na Šuňave, vo Svite a v Spišskej Teplici. Jedinou školou s nominálne horšími výsledkami je ZŠ v Liptovskej Tepličke, táto škola má ale zásadne vyšší podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (vyše 44 percent zo všetkých žiakov v Lipt. Tepličke voči 1.4 percenta v Štrbe). Vyšší podiel týchto žiakov než v Štrbe je ale aj na Šuňave a v Spišskej Teplici, a výsledky majú lepšie.
Zlepšenie výsledkov medzi Testovaním 5 a Testovaním 9 je znakom toho, že výuka zlepšila šance na uplatnenie sa žiakom v priebehu ich štúdia na druhom stupni. Takéto zlepšenie ja najviac markantné v prípade kvalitných škôl zasadených do prostredia s populáciou čeliacou sociálnym problémom. Takýto nárast je veľmi značný práve v prípade Liptovskej Tepličky. Naopak, pokles bol zaznamenaný len v dvoch prípadoch: Štrba a Šuňava.
Počet učiteľov je tiež zásadný: s menším počtom učiteľov na sto žiakov a väčšími triedami je náročnejšie dosiahnuť lepšie výsledky. Čísla však poukazujú na to, že Základná škola v Štrbe má po Šuňave najviac učiteľov na sto žiakov. Obe svitovské školy zápasia s malým počtom učiteľov, a napriek tomu majú veľmi dobré výsledky. Popradské školy som do porovnania ani neuviedol: desať z jedenástich základných škôl v Poprade je na tom lepšie ako tá v Štrbe, veľakrát omnoho lepšie. Až tri školy z Popradu sa umiestnili v top 10 v celom prešovskom kraji.
Pre porovnanie škôl z pohľadu celkových výsledkov za posledné roky uvádzam nasledovný graf:
Kde tkvie problém? Bolo by príliš ľahké problém prisúdiť len práci učiteľov alebo vedenia školy, aj keď svoj podiel zaiste môžu mať. Problém je však omnoho zložitejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Poukázanie na nelichotivé výsledky zaiste spôsobí aj nevraživosť a hnev, ale to nie je účelom. O tomto probléme je potrebné písať, a poukázať na zásadný vplyv výsledkov práce v škole pre samotnú obec a jej budúcnosť. Hodnotenia žiakov naprieč celým Slovenskom tu máme už dlhé roky, a Základná škola v Štrbe sa pri porovnaní v okrese alebo v celej krajine zakaždým potáca na neuspokojivých priečkach, a to napriek výbornej štartovacej čiare. Bez poukázania na problém sa sotva uskutoční jeho náprava.
A aká je náprava? Nuž, než sa k nej dostaneme, opíšme najprv problém naozaj celý. Prídeme aj na to, kto a ako ho má začať riešiť.
Nasledujúca tabuľka porovnáva, aký podiel zo všetkých výdavkov má výdavková kapitola Vzdelávanie. Dáta sú za posledný zaznamenaný rozpočtový rok 2018:
Zdroj:
www.hospodarenieobci.sk
Ako vidíme, obec Štrba má najnižší podiel výdavkov na vzdelávanie. Z každých 1000 Euro na výdavkovej strane rozpočtu, len 276 Euro putuje na vzdelávanie, zatiaľ čo na Šuňave je to 444 a v Spišskej Teplici až 449 Euro. Najnižšie financovanie vzdelávania v Štrbe sa musí niekde prejaviť – kde to je?
Nasledujúca tabuľka ukazuje, kde peniaze chýbajú najviac. Je to percentuálne rozloženie mzdových výdavkov medzi tabuľkové (tarifné) platy, príplatky a odmeny v jednotlivých školách.
Zdroj:
www.hospodarenieobci.sk
Z týchto údajov je jasne vidieť, že v Štrbe ide najmenej peňazí na príplatky a odmeny. Učitelia dostávajú v každej škole tarifné platy podľa všobecne platných tabuliek, a v Štrbe ostane na príplatky a odmeny najmenej. Napríklad zatiaľ čo v Štrbe ku každých 1000 Euro tabuľkového platu prináleží v priemere 190 Euro na príplatkoch a odmenách, na Šuňave je to až 316 Euro. Prečo na tom záleží? Vyššie množstvo peňazí vyhradených na príplatky a odmeny umožňuje vedeniu školy lepšie ohodnocovať učiteľov, ktorí vykonávajú prácu svedomito. Je jedným z mála nástrojov, ako môže vedenie školy motivovať učiteľov k lepšej práci a odmeňovať tých, ktorí majú nadštandardné výsledky. Žiaľ, Obecný úrad v Štrbe ako zriaďovateľ vyhradil základnej škole podielovo najmenej peňazí, a tak na odmeny a príplatky neostalo. Schopnosť školy pritiahnuť a odmeniť kvalitných pedagógov je najnižšia zo všetkých porovnávaných škôl.
Nedávno sme písali o historickom zvyšovaní daní v Štrbe, ktoré nemá obdobu. Písali sme tiež o predražených obstarávaniach a nezmyselných výdavkoch obce. O prehnanej cene za zhrdzavené ohrady proti medveďom. Taktiež o prenájme obecných pozemkov na Štrbskom Plese za jedno Euro, o drahej územnoplánovacej dokumentácii za 18 600,- Euro, ktorá sa musí odznova prepracovať. O nezmyselnom nákupe budovy bývalých potravín Nezábudka za 90 000,- Euro. Len nedávno obec nakúpila tri snežné delá za 54 900,- Euro.
Žiaľ, na vzdelávanie a na zabezpečenie perspektívnej budúcnosti obce nezvýšilo peniaze.
Martinko, veľmi pekne Ti ďakujem za vynikajúci článok. Za otvorenie novej – veľmi dôležitej témy a verím, že i spoločenskej diskusie.
Veľmi dobrý článok.Potrebovalo by to viac odvážnych ľudí,ktorým záleži na tom čo sa v obci deje.
Okí
Treba s úradu poslať ľudi do dôchodku.
Ďakujem Martin za hĺbkovú analýzu v našom štrbskom školstve. Zasa sme pri financiách. Možno ste čítali správu zo dňa 5. januára t.r. Bývalého šéfa čínskej štátnej spoločnosti odsúdili za korupciu a úplatkárstvo na trest smrti. Chcel by som sa dožiť podobnej spravodlivosti aj na Slovensku. Cintoríny by boli preplnené. Morbídna predstava, ale bohužiaľ pravdivá. Milan Petruška
Asi nemáte čo robiť. Ti ktorí nedokázali a neurobili nič a ani neurobia lebo na viac nemajú tak si tu píšu veci,rozprávočky. Najprv treba niečo dokázať .A obvinenie Milana Petrusku a jeho rodiny ktori sa bijú za to aby boli Tatry čisté bez ďalšieho rozumného rozvoja sa previnili spaľovanim bordelu, kde vytvárajú neznesiteľný smog, ze nie je možné vyjsť von a oheň až tak silný že boli volaný hasiči.
Pán Martin je dlhodobo odcestovany a vyzerá, že nie je spätý s realitou. Tiež chce byt spojený s obcou a tvorivou tvorbou si mysli že pomáha občanom obce tým že ich buri voči sebe.
Samozrejme že táto stránka je o pár ľuďoch ktorý si tu lajkuju a podporujú sa v rôznych témach.
Už sa neľutujte. Najprv niečo dokážte a potom sa vyjadrujte.
Už ste dávno odcestovani, za čo Sú Vám obivatelia vďační.
Hanbite sa za svoj nazor alebo pravopis, ci sa len nedokazete podpisat?
Martin nikoho proti nikomu neburi. Vyjadril svoj nazor na skutocny stav, ci nie? Tak ako Milan Petruska.
A za ciste Tatry sa nebije iba Milanova rodina, ale ludia, ktorym na tatranskej prirode zalezi. Ale samozrejme, komu ide o biznis, pre toho je taka uvaha nepochopitelna…
Martin, Mirka a ďalší sú odcestovaní tak, ako naše deti. Pýtam sa, prečo asi?
Dobrý deň,
vypovedali ste krivé svedectvá proti svojim blížnym.
Toto je dôvod, prečo nám ľudia píšu súkromné správy.
Vážený pán/pani/Jjj.Tu nechceme ukazovať prstom a osočovať či niekto niečo urobil alebo neurobil.Čo kto dokázal.Ide o názor obyvateľov,ktorým záleží na tom čo sa v obci deje a hlavne sa nehanbia podpísať.Mali by ste sa vyjadrovať za seba a nie za všetkých obyvateľov obce.Pokiaľ je to tak, že obyvatelia obce sú vďační že sa pán Martin už dávno nezdržia v obci tak to dokážte a neosočujte.Mám taký pocit že ten čo sa tu ľutuje Ste práve Vy.
Najskôr som nechcel reagovať na anonym podpísaný Jjj. Pisateľ tohto príspevku zrejme nemá meno ani priezvisko, a zdá sa, že nemá ani chrbtovú kosť. Neviem ako nato prišiel, že dokáže robiť iba on a my sme banda flákačov. Vážený „autor Jjj“, ja mám odrobených 42 rokov na rôznych pracovných pozíciach. Popri svojej práci som sa venoval vyše dvadsať rokov údržbe elektrického zvonenia a chodu vežových hodín v evanjelickom kostole v Štrbe za symbolickú odmenu 33 Eur ročne. Pracoval som dve volebné obdobia ako predseda turistického oddielu za odmenu 0 Eur ročne. Čo čert nechcel, vietor ma zavial pred pätnástimi rokmi do USS Steelu v Košiciach. Tu som pracoval päť mesiacov v pozícii zvárača pri dokončovacích prácach na vtedy novej pozinkovni plechov. Myslím, že spájať zlodejinu na Štrbskom Plese a dym z môjho komína sú diametrálne odlišné veci. Ja som nevymyslel komín a ani splyňovaciu pec na drevo. Sadze v komíne sa môžu chytiť každému. Vážený poloanonym Jjj, vyjadril som sa stručne na Váš komentár, aby ste to bol schopný vstrebať a poprípade zmeniť svoj názor a svoje ego.
Z tohto článku som ostala prekvapená. Asi preto, že si nemyslím, že moje deti sú hlúpejšie ako deti vo Svite a Poprade. Ale to si asi nemyslí žiaden rodič 🙂 :). Verím, že ocenenie a ohodnotenie, vhodné a dobré pracovné prostredie je motiváciou. Myslím si, že naše deti aj pedagógovia si zaslúžia určite aj kvalitné učebné pomôcky a kvalitné učebnice/o niektorých sa to povedať nedá/, máme dvoch školákov a nad niektorými učebnicami dvaja rodičia krútime hlavou.
Ďalšia vec je, či tí žiaci, ktorí by mohli zlepšiť výsledky práve neštudujú na „tých“ školách v Poprade. Otázkou by ale ostalo, že: PREČO?
A to by sme sa zas mohli vrátiť na začiatok. Rodičia chcú kvalitnejšie vzdelanie?
Lenže teraz máme aj iný problém, ktorý ešte tieto všetky výsledky len zhorší, naše deti sú zavreté doma pri počítačoch. A ja sa pýtam: Kto bojuje za žiakov, aby sa vrátili normálne do škôl?????
Iste si nik nemyslí, že deti v Štrbe sú hlúpejšie ako tie vo Svite a Poprade. To v žiadnom prípade. Ale tak, ako existujú rebríčku vysokých škôl, tak existujú aj rebríčky základných škôl. Hodnotenie sa robí inými spôsobmi, a výsledky odzrkadľujú mnoho faktorov, ale rebríček to stále je. Zatiaľ čo mladý človek si môže vybrať vysokú školu sám a dobrovoľne, vybrať si základnú školu pre tých najmilovanejších – vlastné deti – nie je až také jednoduché: vyžadovalo by si to denno-denné dochádzanie. Preto by bolo najlepšie mať výbornú základnú školu doma v dedine. Čoby výbornú – najlepšiu! Nechceme pre deti práve to najlepšie? Prečo akceptovať daný stav a mlčať o tom? Prečo netúžiť po tom, aby bola práve základná škola v Štrbe tá najlepšia na Slovensku? Som si istý, že to chcú nielen rodičia, ale aj mnohí terajší pedagógovia. Iste, bojovať za lepší život sa dá na sto frontoch, ale o zmeny sa dá zabojovať vrámci obce oveľa ľahšie ako napríklad na národnej úrovni. V Štrbe na to treba stovky hlasov, na celoslovenských témach treba státisíce. Netreba strácať nádej, zmena je na dosah.
Najlepsie je komentovat a kritizovat z pohodlia domu. Vy styria, ktori tu to tak komentujete z pohodlia domova ste nikdy nic neurobili. Nikto vas nepozna ako iniciativnych ludi, ktori sa do niecoho pustili a zapojili ale otierat si usta o vsetko tak to hej. A hetovat ludi….mirka …prihlas sa do kandidatury na starostku a julka ty za prednostku a som zvedava, co vsetko dokazete…lebo kecat vie kazdy
Lucia, neviem co vo vas vzbudilo takuto reakciu plnu zloby. Moj komentar na rozdiel od vasho nebol nenavistny. A pravo vyjadrit sa snad mam. No mojim momentalnym cielom je, aby moje deti chodili konecne do skoly bez akychkolvek podmienok a zbytocneho testovania.
Dobré ránko, Vaše tvrdenia sú v plnom rozsahu nepravdivé.
Samú seba v druhom tvrdení uisťujete o pravdivosti prvého výroku.
Žiaľ, musím Vás sklamať. Mýlite sa.
Ti, ktori su zamestancami obce su aj za to plateni. A niektori z nich maju velmi pekne odmeny za tuto pracu . Tak verim, ze budu robit v prospech obcanov a ich deti, v prospech obce a nie inych subjektov. A druha vec: niekto sa potrebuje vidiet na kazdej stranke obecnych novin a inych medii a niekto to nepotrebuje.
Tvoj komentár je klamstvom, vzhľadom na to, že ja napríklad už tri roky svoj voľný čas a niektoré dni svojej dovolenky venujem občianskemu združeniu pre ZUŠ. A aj ďalší z nás majú aktivity mimo svojho zamestnania. Ale aj keby sme nerobili nič z toho. Tak to že, Milan, Mirka, Janko, Martin, p. Gavalier a ďalší odhaľujú ako to u nás v obci funguje: je veľa. Občania si zaslúžia vedieť. A všetko sú to overiteľné fakty.
To nie je tym. Deti sa tu proste neucia a ked pridu do skoly, aj tak su z nej vyhadzovane kvoli chybajucemu papieru … Distancne vzdelavanie to krasne ukazalo. Skoly dokola napriek problemom vsetko stihli na jednotku, Strba zaspala. Ked je problem, neriesi sa, resp riesi sa stylom my nemo,me, lebo zakon … Bola som z toho v soku. Ostatni mozu a riesia, lebo v okoli je dieta na prvom mieste a tak to ma byt. Som zo Strby, ale dieta som presne kvoli tymto veciam prelozila … Postupuje teraz uz normalne a napriek pandemii sa uci, co sa v Strbe nedeje.
Pred niekoľkými rokmi som navštevovala túto základnú školu a tento článok ma priviedol spomienkami na najhoršie časy školského života.
Z vlastnej skúsenosti viem povedať, že úspechy v škole boli pri určitej časti žiakov skreslené alebo neprimerané. Učitelia by si nemali vyberať, či mu ten a ten žiak alebo žiačka je sympatický alebo nie. Sme si hádam rovnocenní,alebo? Každý žiak je v niečom lepší alebo horší, nemáme predpoklady pre každý a jeden predmet.
Učivo síce bolo preberané na niekoľkých hodinách ale myslím si,že nedostatočne. Nepáčilo sa mi, že žiaci boli nútení napríklad na matematike počítať spôsobmi,ktoré im nevyhovovali,boli ťažšie. Nemohli mať svoje ľahšie spôsoby, ktorými by dospeli k rovnakému výsledku. Známky boli horšie predovšetkým pre nepochopenie látky spôsobom, ktorým bola vysvetlená, no v niektorých prípadoch zohrávala z môjho pohľadu aj sympatia.
Sympatia zohrávala úlohu na niekoľkých predmetoch, aspoň v mojom prípade a ešte niekoľkých mojich spolužiakov. Nemyslím si, že je vhodné dieťa v adolescentnom veku zhadzovať, urážať, hovoriť mu, že nemá na lepšiu strednú školu ako učňovku pred spolužiakmi a tak prispievať k šikane. Učiteľ by nemal robiť rozdiely medzi žiakmi a zaťažovať ich záťažou, ktorá je diferencovaná. Každý z nás bol dieťa, no nie každý zažil nepohodu v škole. Ak áno, tak viete, že dieťa po takýchto zážitkoch nesympatie zážíva voči konkrétnym predmetom s konkrétnymi učiteľmi blok alebo určitú nechuť. Nemá žiadnu motiváciu na ešte lepšie učenie ako doteraz, lebo za každú odpoveď alebo písomku dostane horšiu známku ako si zaslúži. Pri dlhšom strachu z učiteľa sa môžu dostaviť následky. Od strachu môže dieťa zvracať, zažívať pocit nevoľnosti, chronické bolesti hlavy, ktoré prichádzajú samé, dieťa ich nemusí schválne podnecovať. Nemyslím si, že každý druhý žiak je už od mala vhodným adeptom psychologického sedenia. Keďže to píšem takto do podrobna v mojom prípade to takto na tejto ZŠ bolo. Učitelia by mali začať inak, lepšie pristupovať k žiakom a aj k samotnej výučbe. Zvoliť spôsoby, ktorým deti rozumejú a nie im naložit kopec nepochopiteľných poznámok a spôsobov.
Jednoducho si myslím, žeby ZŠ mala zažiť trocha nového, sviežejšieho ducha so zmyslom pre empatiu a lásku k deťom a hlavne vyhodiť tie sympatie k „elite“ a pristupovať a hodnotiť každého jednakým metrom 🙂
Ahoj, Veronika, veľmi pekne Ďakujeme, že si napísala svoj príbeh. Určite nie som jediná, ktorá som počula napríklad o tom, že deti sú v škole urážané konkrétnou pani učiteľkou, ale neriešilo sa to. Neriešilo sa viac vecí a niektoré veľmi závažné. Nehovorím, že inde sa takéto veci nedejú, ale myslím si, že sme príliš malá komunita na to, aby sme začali komunikovať, otvárať a riešiť problémy.
Niekto si možno myslí, že táto stránka je o nejakých ambíciách obsadiť miesta v obci. Ale my máme svoje vlastné biznisy a ďalší z nás dobré zamestnanie. Sme tu, pretože tiež máme svoje príbehy a niektorým veciam sa dá predísť.
Želám Vám pekný deň.
Na začiatok chcem povedať, že som veľmi rada, že táto stránka vznikla. Viete, veľa vecí zostane iba za stenami školy alebo domova, pričom rodiča doma možno váhajú nad tým, či je pravda čo dieťa povie. Už som zo školy niekoľko rokov von, ale stále počujem echo, že sa deti stále stretávajú s takýmto zhadzovaním a sympatiami, známky sú stále rovnaké ako v skorších ročníkoch… Neviem, ale myslím si, že každá trieda je na tom inak a nie každá trieda ma známky hodné 3,4.
Udivuje ma teda, že žiadny z rodičov sa do toho ešte neoprel. Na niektorých školách, pri sťažnostiach na učiteľa, sa môže stať, že zavolajú psychológa a situácia sa rieši.
Mrzí ma, že keď sme to chceli riešiť, boli sme prehovorení, aby sme to nechali tak.
Nevadí, už to nezmeníme, možno sa raz niekto ozve. 🙂
Ahoj Veronika, je mi ľúto, čím si si musela prejsť. Nechcela by si podať sťažnosť teraz? Hovoríš, že je to už pár rokov, ale na toto sa žiadna premlčacia lehota nevzťahuje a škola by sa Tvojou sťažnosťou musela zaoberať. O to lepšie, ak by si našla ďalších svedkov. Som si istý, že Tvojim cieľom by nebola žiadna pomsta, ale predídenie toho, aby ten istý pedagóg pokračoval v takejto činnosti ďalej. Nie je nič horšie, ak pedagóg, ktorému zverí svoje dieťa rodič, využíva svoje postavenie na zhadzovanie detí a podrývanie ich sebavedomia.
Dobrý deň, ja by som bola za ale radšej by som to s Vami prekomunikovala buď telefonicky alebo mailom. Viete, ešte som nikdy takúto sťažnosť nepodávala takže úplne neviem ako na to 🙂