Vec: PRIPOMIENKA K ZMENÁM A DOPLNKOM č. 2/2020 ÚPN OBCE ŠTRBA
Máme dôvodné podozrenie na to, že umiestnenie stavby parkovísk a spevnených plôch v katastrálnom území obce Štrba v časti Štrbské Pleso na bežeckých tratiach (Príloha) je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, Prvá hlava, Prvý oddiel, Čl. 4, kde sa uvádza nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky.
Nesúhlasíme s expanziou zastavaných území v katastrálnom území obce Štrba v časti Štrbské Pleso, pretože sú v rozpore so Zákonom č. 50/1976 Zb. § 47 písm. a), ktorý ukladá povinnosť začleniť stavbu do územia v súlade s urbanistickými, architektonickými a environmentálnymi zásadami a požiadavkami ochrany prírody a krajiny a pamiatkovej starostlivosti tak, aby sa vylúčili negatívne účinky stavby na okolie z hľadiska ochrany zdravia a životného prostredia, prípadne aby sa obmedzili na prípustnú mieru. Rozptyl stojísk pre motorové vozidlá (s malým počtom stojísk) zvyšuje znečistenie priľahlého životného prostredia (prašnosť, zápach, hluk, vibrácie, optické žiarenie, účinky nebezpečných chemických látok a prípravkov, intenzívna obslužná doprava, neprirodzené nahrievanie prostredia) a zdravia obyvateľstva. Podľa správy o zdravotnom stave obyvateľov SR za roky 2012 – 2014 sa úmrtnosť na choroby dýchacieho systému v roku 2014 zaradila na 5. miesto s podielom 5,3 % úmrtnosti. Územie Štrbského Plesa je územím prírodných liečivých zdrojov, prírodné klimatické kúpele, a toto bohatstvo a prírodné dedičstvo podľa Čl. 4 (1) Ústavy Slovenskej republiky má Slovenská republika chrániť a zveľaďovať, šetrne a efektívne využívať v prospech svojich občanov a nasledujúcich generácií.
Návrh zmien a doplnkov č. 2/2020 ÚPN obce Štrba je v príkrom rozpore s § 139a ods. 7 Zákona č. 50/1976 Zb., ktorý vymedzuje pojem územný rozvoj, ktorý trvalo udržateľným spôsobom uspokojuje základné životné potreby ľudí v krajine, pričom neznižuje jej diverzitu, zabezpečuje optimálne priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia, environmentálnu bezpečnosť a vhodnosť stavieb a zariadení, tvorbu a zachovanie územného systému ekologickej stability, šetrné využívanie prírodných zdrojov, ochranu prírodného a kultúrneho dedičstva. A preto nesúhlasíme s územným rozvojom, ktorý je krajne nezodpovedný. Dôsledkom by bol rozsiahly plošný nárast urbanizovaného územia v časti Štrbské Pleso do krajiny. A to dodatočným zlegalizovaním prevádzok parkovísk a stojísk popri cestách bez riadneho územného a stavebného konania riešiacich zmenu podmienok ich využitia, v rozsahu podľa platnej legislatívy. Územný rozvoj to nie je betón a asfalt. V našom prípade sa nachádzame a pojednávame o územiach v Tatranskom národnom parku, v ikonickom slovenskom prostredí Štrbské Pleso, v 3. pásme ochrany prírody. Navrhujeme zachovať oddychovo-relaxačné plochy, parkové a lesoparkové plochy. Zo schvaľovania zmien a doplnkov č. 2/2020 bez toho, aby bol vopred vypracovaný územný generel dopravy, ukazovatele intenzity využitia územia a ukazovatele udržateľnosti krajiny pre prognózované obdobie, plynie podozrenie, že sa jedná o návrh v plnom rozsahu odborne a vedecky nepodložený. Podozrenie utvrdzuje fakt, že neberie na zreteľ demografickú štruktúru obyvateľov SR. Nemôžme vyžadovať, aby nám seniori rekreovali na vysokohorských chodníkoch.
Ďalej v plnom rozsahu nesúhlasíme s vytváraním nových podmienok pre podnikateľskú činnosť – prevádzkovanie parkovísk na Štrbskom Plese okrem plochy centrálneho parkoviska. Dcérske spoločnosti obce Štrba nevynímajúc /OTV, s.r.o. atď./. A to z dôvodu, že uvedená činnosť je v rozpore so Strategickým cieľom v oblasti hospodárstva /bližšie v danom čase platným strategickým dokumentom – Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja Prešovského samosprávneho kraja na obdobie 2014 – 2020. Časť B – Strategická časť/. Cieľom je zvýšiť inovačný potenciál a ekonomickú efektívnosť podnikania v kraji. Nesystémové parkovanie na Štrbskom Plese má už dlhé roky významný negatívny dopad na prírodu národného parku. Prekvapuje to, že je vynechané nariadenie, ktoré by ukladalo prevádzkovateľom povinnosť spätne investovať do náhradnej revitalizácie prostredia. Nesystémové riešenie, riešenie bez aktuálnych a relevantných vstupných parametrov, riešenie bez vizualizácie územia, tak ako je spracované v Zmenách a doplnkoch č. 2/2020 ÚPN obce Štrba generuje ďalší rad problémov a výsledkom je nárast zastavaných plôch na úkor krajiny, biotopov, na úkor narušenia prírodných procesov v národnom parku.
Touto cestou Vás ako orgán štátnej správy žiadame, aby ste na Zmeny a doplnky č. 2/2020 ÚPN obce Štrba zaviedli tzv. „stop stav“, napr. s využitím § 8 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny, aby sme nepremeškali ten príhodný okamih.
S dôverou Vám vkladáme do rúk našu pripomienku.
V Štrbe, dňa 22. júna 2020
Jolana Kubisová, Miroslava Petrušková st., Milan Petruška, Mgr. Miroslava Petrušková
Adresované:
Obec Štrba, Ing. Katarína Kumorovitzová, Hlavná 188/67, 059 38 Štrba; Okresný úrad Poprad, Odbor starostlivosti o životné prostredie, Nábrežie Jána Pavla II. 16, 058 44 Poprad